1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
16.01.2019

Normativní a formativní evaluace

 

Hlavním cílem formativní evaluace je nalézt silné a slabé stránky evaluované intervence a navrhnout změny, které povedou k odstranění či zlepšení těchto slabých stránek (WHO, 2000). Cílem je tedy výhradně zlepšení či zdokonalení (programu, intervence, služby nebo popřípadě lektora), nikoli přímý postih za zjištěné chyby či jiné nedostatky. Často používanými postupy, které lze v určité rovině chápat jako formativní evaluaci jsou supervize a intervize (Gabrhelík, 2010). Předpokladem formativní evaluace je tedy vytvořit, případně vylepšit program/intervenci a to i její teoretický podklad (Uhl, 1998).

Při normativní evaluaci se porovnává hodnocený program/intervence např. s již existujícími standardy (kdy se hodnotí míra a kvalita naplnění standardů) nebo s jiným programem/intervencí. Hlavním důsledkem normativní evaluace mohou být „politické“ důsledky jako rušení programu, sankce realizátorům programu za nedostatky, nižší dotace v dalším dotačním řízení apod. Jako normativní evaluaci lze označit např. přímý náslech a účast na programu/intervenci při školní inspekci. Cílem normativní evaluace je shrnout předpokládané i nepředpokládané (neočekávané) účinky způsobené intervencí (Uhl, 1998). Někteří autoři užívají pro tento typ evaluace také termín sumativní evaluace (Kröger, 1998).

Rozdíl mezi formativní a sumativní evaluací lze ukázat na následujícím příkladu: „Když kuchař ochutnává polévku, jde o formativní evaluaci, když host ochutnává polévku, jde o normativní evaluaci.“ (Uhl, 1998)

Oba tyto typy evaluací se významně odlišují v metodologických a epistemologických východiscích a předpokladech a při jejich praktické aplikaci je třeba tyto odlišnosti respektovat (Kröger, 1998).

Zdroje:

Gabrhelík, R. (2010). Evaluace v primární prevenci. 10.5.2010, https://el.lf1.cuni.cz/p44685852/

Gallà, M., Aertsen, P., Daatland, Ch., DeSwert, J., Fenk, R., Fischer, U. et al. (2005). Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: Příručka o efektivní školní drogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR.

Kröger, Ch. (1998). Evaluation: Definitions and Concept. In: O. Baker, J. Mounteney R. Neaman (Eds.) (1998). Evaluation Drug Prevention in the European Union. Scientific Monoghraph Series, No. 2. Lisabon: EMCDDA. 61-66.

Uhl, A. (1998). Evaluation of primary prevention in the field of illicit drugs: Definitions – Concepts - Problems. (pp. 135–220). In: A. Springer & A. Uhl (Eds.). Evaluation Research in Regard to Primary Prevention of Drug Abuse. A COST-A6 Publication, European Commission Social Sciences, Brussels.

Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

počet zobrazení: 2383 poslední aktualizace: 16.01.2019
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.
O PROJEKTU

 

V rámci projektu Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK) vznikly internetové stránky věnované teorii evaluace a jejímu praktickému využití.

Zde naleznete nejen články věnované teorii evaluace, ale také evaluační nástroje určené k dalšímu praktickému využití. Rubrika "teorie evaluace" se snaží vymezit primární prevenci jako takovou a dále definovat jednotlivé typy evaluace. V rubrice "nástroje pro evaluaci" naleznete samotné nástroje / dotazníky zaměřené na užívání drog a další rizikové chování.


Tento článek vznikl za podpory projektu, který je spolufinancován Evropským fondem a státním rozpočtem České republiky.


111